Alphabet (Google), Apple, Amazon, Facebook-eigenaar Meta, Microsoft en TikTok-moeder ByteDance worden onderworpen aan strenge regels van de Europese Unie. Ze vormen zes big techbedrijven die zo groot en machtig zijn dat ze dienen als poortwachters voor diensten van anderen, stelt de Europese Commissie vast. Dat schept verantwoordelijkheid en daarom krijgen ze extra voorschriften opgelegd.

De regels van de zogeheten Wet op de Digitale Markten (DMA) gaan gelden voor onder meer zoekmachines, sociale media, besturingssystemen en internetmarktplaatsen van de grote zes. Hun sleutelrol in de toegang tot veel diensten maakt hen schier almachtig. Gebruikers zijn daardoor soms tot hen veroordeeld en concurrenten komen in de knel.

De Europese Commissie spreekt van een poortwachter als een platform minstens 45 miljoen maandelijks actieve gebruikers heeft, een omzet van minstens 7,5 miljard euro en een marktwaarde van boven de 75 miljard. Wie aan dat signalement niet voldoet, maar wel een “diepgewortelde en duurzame positie” op de markt heeft, kan de titel ook toebedeeld krijgen.

Mogelijk krijgen de poortwachters tegen die tijd al gezelschap van andere bedrijven. Samsung meldde zich eerder al uit eigen beweging bij het dagelijks bestuur van de EU en ook Booking denkt in aanmerking te komen. De commissie onderzoekt nog of Apples besturingssysteem voor de iPad moet worden toegevoegd.

Big Tech zet zich schrap voor strengere marktregels van Europese Unie

De strengere regels worden niet door alle partijen met open armen ontvangen. Alleen Microsoft heeft tot nu toe aangegeven dat het de aanwijzing als poortwachter accepteert. Tegelijk wil het ook in gesprek over uitzonderingen voor diensten als Bing, Edge en Microsoft Ads, meldt persbureau Reuters.

Apple en Facebook kwamen ook met een reactie. Apple geeft aan dat het zich zorgen maakt om de privacy en veiligheid nu het zich aan de strengere wetgeving moet houden. Toch belooft de techgigant alles op alles te zetten om de regels toe te passen terwijl het de diensten die het levert aan inwoners van de EU zo goed mogelijk wil houden. Facebook liet weten dat het de aanwijzing evalueert.

Alle giganten waren al bezig met de voorbereiding op de EU-wetgeving, maar nu hebben ze officieel nog zes maanden om eraan te voldoen. Ook moet er een woordvoerder worden aangesteld die rapporteert aan de EU.

Als het de giganten niet lukt om tijdig aan de strengere regels te voldoen, riskeren ze een boete van maximaal 10 procent van de jaarlijkse omzet.

LEES OOK: Techbedrijven als Google en Meta moeten van Europese Commissie melden of foto of filmpje met AI is gemaakt – voorlopig op vrijwillige basis